Stikkord - 4. mars
Retorikk og tekstanalyse
Omgrepet retorikk= læren om argumentasjon, læra om påverknad, læra om kommunikasjon
Logos
- Handler om saksinnholdet i en tekst
- Handler om hva den forteller i den faktiske teksten
- Åpen argumentasjon. Viktigste måten å argumentere på
- Det går via fornuften
- Senderen appellerer gjennom fornuften
- Er teksten objektiv?
- Handler teksten bare om fakta?
- Hvilket utvalg av fakta får vi presentert i teksten?
- Er det relevant?
- Er det holdbart?
- Kunne andre fakta eller virkninger vært viktige i denne sammenheng?
Etos
- Etos er avsenderen
- Hvilken troverdighet har senderen?
- Er det sant?
- Er avsenderen en autoritet for området?
- Er avsenderen til å stole på?
- Har avsenderen gode kunnskaper eller erfaringer om saken?
- Hvor har han eventuelt disse kunnskapene eller erfaringene fra?
- Er kildene pålitelige?
Patos
- Handler om følelser
- Hvordan vekker avsenderen følelser hos leseren?
- Handler om det som ligger mellom linjene
- Uttrykksmåtene og kroppsspråk skaper patos mest
- Muntlig kan det skapes gjennom stemmebruk og kroppsspråk
- Metaforer, overdrivelser og retoriske spørsmål
- Å vise følelser er et effektivt middel til å skape følelser hos mottakeren
- Hvordan blir patos utnyttet? Hvilken effekt spiller det?
- Hvordan blir patos utnyttet i valg og utforming av bilder?
Analyse og vurdering av bilde og lyd
- Hva er det bilde av – hva er motivet?
- Hvorfor er dette bildet valgt i denne sammenhengen
- Hva er patoseffekten av bildet, hvilke følelser får det frem?
- Hva forteller bildet om forholdet i teksten?
Å skrive fagartikkel
- Hører til sjangeren sakprosa
- Fokuserer på ett emne, men kan ta opp ulike sider
- Er innformativ, objektiv, logisk og resonerende
- Har et saklig og nøytralt språk
- Har en innledning som presenterer emnet og fanger leseren
- Har en hoveddel som tar opp emnet
- Har en avslutning som oppsummerer
Analyse av annonse
Innleding
- Avsender
- Mottaker
- Formål med annonse
- I hvilket medium og i hva sammenheng har annonsen stått på trykk?
Hoveddel
- Hvordan er layouten
- Hva fungerer som blikkfang i annonsen
- Hvor mye plass tar bildet i annonsen
- Har annonsen en logo og hvor er den plassert?
- Hva slags inntrykk får du av hele annonsen?
Analyse av bilde og teksten
- Hvilken hovedfunksjon har bildet?
- Applelerer bildet først og fremst til logos, patos og etos?
- Hvilke farger er brukt?
- Hvordan er bildet komponert?
- Hvordan appelerer teksten til etos?
- Blir produktet fremstilt som en nyhet?
- Blir det vist til eksperter/kjendiser
- Hvordan appelerer teksten til patos?
- Er det brukt humor?
- Er det brukt retoriske spørsmål?
- Finner du gjenntakelser?
- Er det klare kontraster i annonsen
Vurdering av virkemidler
- Hvordan er samspillet mellom virkemidlene og produktet?
- Hvilken effekt har virkemidlene og hvorfor?
- Kan virkemidlene ha ulik funksjon for ulike målgrupper?
- Vurderer du noen virkemidler som upassende?
ARTIKKELSJANGEREN
Fase 1: Idémyldring
- Tøm deg for tanker
- Lag tankekart
Fase 2: Disposisjon
- Sett opp viktige momenter
- Husk at du kan få viktige idéer mens du leser.
Fase 3: Fra disposisjon til ferdig tekst
Innleding:
- Vekke interesse for leseren
- Forbrede leseren på hva som kommer
- Fange leserens oppmerksomhet
Hoveddel
- Presentere emnet og klargjøre saken
- Presentere momentene/argumentene
- Hold deg til saken og vær saklig
Fase 4: Respons
- Få tilbakemelding fra lærere og medelever
- Lese gjennom teksten
- Se etter feil
Fase 5: Det formelle
- Svarer du på oppgaven?
- Har teksten en klar innleding og avslutning?
- Er teksten delt inn i tydelige avsnitt?
- Er setninger eller avsnitt vanskelige å forstå?
Omgrepet retorikk= læren om argumentasjon, læra om påverknad, læra om kommunikasjon
Logos
- Handler om saksinnholdet i en tekst
- Handler om hva den forteller i den faktiske teksten
- Åpen argumentasjon. Viktigste måten å argumentere på
- Det går via fornuften
- Senderen appellerer gjennom fornuften
- Er teksten objektiv?
- Handler teksten bare om fakta?
- Hvilket utvalg av fakta får vi presentert i teksten?
- Er det relevant?
- Er det holdbart?
- Kunne andre fakta eller virkninger vært viktige i denne sammenheng?
Etos
- Etos er avsenderen
- Hvilken troverdighet har senderen?
- Er det sant?
- Er avsenderen en autoritet for området?
- Er avsenderen til å stole på?
- Har avsenderen gode kunnskaper eller erfaringer om saken?
- Hvor har han eventuelt disse kunnskapene eller erfaringene fra?
- Er kildene pålitelige?
Patos
- Handler om følelser
- Hvordan vekker avsenderen følelser hos leseren?
- Handler om det som ligger mellom linjene
- Uttrykksmåtene og kroppsspråk skaper patos mest
- Muntlig kan det skapes gjennom stemmebruk og kroppsspråk
- Metaforer, overdrivelser og retoriske spørsmål
- Å vise følelser er et effektivt middel til å skape følelser hos mottakeren
- Hvordan blir patos utnyttet? Hvilken effekt spiller det?
- Hvordan blir patos utnyttet i valg og utforming av bilder?
Analyse og vurdering av bilde og lyd
- Hva er det bilde av – hva er motivet?
- Hvorfor er dette bildet valgt i denne sammenhengen
- Hva er patoseffekten av bildet, hvilke følelser får det frem?
- Hva forteller bildet om forholdet i teksten?
Å skrive fagartikkel
- Hører til sjangeren sakprosa
- Fokuserer på ett emne, men kan ta opp ulike sider
- Er innformativ, objektiv, logisk og resonerende
- Har et saklig og nøytralt språk
- Har en innledning som presenterer emnet og fanger leseren
- Har en hoveddel som tar opp emnet
- Har en avslutning som oppsummerer
Analyse av annonse
Innleding
- Avsender
- Mottaker
- Formål med annonse
- I hvilket medium og i hva sammenheng har annonsen stått på trykk?
Hoveddel
- Hvordan er layouten
- Hva fungerer som blikkfang i annonsen
- Hvor mye plass tar bildet i annonsen
- Har annonsen en logo og hvor er den plassert?
- Hva slags inntrykk får du av hele annonsen?
Analyse av bilde og teksten
- Hvilken hovedfunksjon har bildet?
- Applelerer bildet først og fremst til logos, patos og etos?
- Hvilke farger er brukt?
- Hvordan er bildet komponert?
- Hvordan appelerer teksten til etos?
- Blir produktet fremstilt som en nyhet?
- Blir det vist til eksperter/kjendiser
- Hvordan appelerer teksten til patos?
- Er det brukt humor?
- Er det brukt retoriske spørsmål?
- Finner du gjenntakelser?
- Er det klare kontraster i annonsen
Vurdering av virkemidler
- Hvordan er samspillet mellom virkemidlene og produktet?
- Hvilken effekt har virkemidlene og hvorfor?
- Kan virkemidlene ha ulik funksjon for ulike målgrupper?
- Vurderer du noen virkemidler som upassende?
ARTIKKELSJANGEREN
Fase 1: Idémyldring
- Tøm deg for tanker
- Lag tankekart
Fase 2: Disposisjon
- Sett opp viktige momenter
- Husk at du kan få viktige idéer mens du leser.
Fase 3: Fra disposisjon til ferdig tekst
Innleding:
- Vekke interesse for leseren
- Forbrede leseren på hva som kommer
- Fange leserens oppmerksomhet
Hoveddel
- Presentere emnet og klargjøre saken
- Presentere momentene/argumentene
- Hold deg til saken og vær saklig
Fase 4: Respons
- Få tilbakemelding fra lærere og medelever
- Lese gjennom teksten
- Se etter feil
Fase 5: Det formelle
- Svarer du på oppgaven?
- Har teksten en klar innleding og avslutning?
- Er teksten delt inn i tydelige avsnitt?
- Er setninger eller avsnitt vanskelige å forstå?
TIRSDAG 15. FEBRUAR 2011
Besøk i domkirken
Vi hadde avtale om en kort omvisning i domkirken onsdag, klokken 13.00. Vi møtte spente opp og ble møtt av en hyggelig kar i 20-åra, som viste stor interesse for det han snakte om!
Domkirka er en av de eldste av våre katedraler som enda er i bruk. Den ble bygget på 1100-tallet, noe som betyr at den er rundt 900 år gammel. Kirka, som har engelen St. Svithun som skytsengel, ble opprinnelig bygget i klassisk romantisk stil. Dette gjenspeiles i de massive murveggene og de mange rundbuene som markerte vinduer og portaler.
Det som er veldig spesielt med denne kirka er at den inneholder to typer byggekunst. Som nevnt ble den bygget i romansk stil, men etter bybrannen i 1272 ble kirken forandret. Koret var en av delene som ble forandret og utbygget. Disse nye delene av kirka bare preg av den ny stilart – gotikk.
Prekestolen som står i Stavanger domkirke er regnet som en av de flotteste fra den barokke tiden. Den er bygget av Anders Smith, som også utenom prekestolen bygget 5 andre epitafier. Smith viet store deler av livet sitt til dette arbeidet, og han spiller en sentral rolle i kirkas historie.
Vår guide for dagen fortalte masse utenom dette, korte eksempler på dette er:
- Gulvet var i starten av jord, slik at de som ønsket det kunne betale for å gravlegges inne i kirken.
- Det var raseinndeling under gudstjenestene, hvor kvinnene satt på nordsiden av kirkene og mennene på sørsiden.
- Nordsiden ble ofte forbundet med det onde, og på den ene søylen var det en uthogging som skulle symbolisere Satan.
- Dåpefonten ble tidligere brukt til å dukke hele barnet i, da den var veldig dyp. Dette hadde de sluttet med nå.
- De fantastiske glassmaleriene som prydet østenden i kriken med sine motiver hentet bra Bibelske fortellinger.
Domkirka er en av de eldste av våre katedraler som enda er i bruk. Den ble bygget på 1100-tallet, noe som betyr at den er rundt 900 år gammel. Kirka, som har engelen St. Svithun som skytsengel, ble opprinnelig bygget i klassisk romantisk stil. Dette gjenspeiles i de massive murveggene og de mange rundbuene som markerte vinduer og portaler.
Det som er veldig spesielt med denne kirka er at den inneholder to typer byggekunst. Som nevnt ble den bygget i romansk stil, men etter bybrannen i 1272 ble kirken forandret. Koret var en av delene som ble forandret og utbygget. Disse nye delene av kirka bare preg av den ny stilart – gotikk.
Prekestolen som står i Stavanger domkirke er regnet som en av de flotteste fra den barokke tiden. Den er bygget av Anders Smith, som også utenom prekestolen bygget 5 andre epitafier. Smith viet store deler av livet sitt til dette arbeidet, og han spiller en sentral rolle i kirkas historie.
Vår guide for dagen fortalte masse utenom dette, korte eksempler på dette er:
- Gulvet var i starten av jord, slik at de som ønsket det kunne betale for å gravlegges inne i kirken.
- Det var raseinndeling under gudstjenestene, hvor kvinnene satt på nordsiden av kirkene og mennene på sørsiden.
- Nordsiden ble ofte forbundet med det onde, og på den ene søylen var det en uthogging som skulle symbolisere Satan.
- Dåpefonten ble tidligere brukt til å dukke hele barnet i, da den var veldig dyp. Dette hadde de sluttet med nå.
- De fantastiske glassmaleriene som prydet østenden i kriken med sine motiver hentet bra Bibelske fortellinger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar